"Elektromobily sú drahé", to je obvyklá reakcia ľudí pri pohľade na ich cenovú úroveň. Je tomu však naozaj tak? Sú naozaj veľmi drahé v porovnaní s tradičnými napr. dieslovými vozidlami?
Porovnanie len cez nákupnú cenu vozidla môže byť veľmi zavádzajúce. Pri kúpe elektromobilu a jeho porovnaní s benzínovým resp. dieslovým vozidlom je nevyhnutné brať do úvahy aj iné parametre ako napríklad údržbu, servis či samotné prevádzkové náklady, ktoré sú neporovnateľne nižšie u elektromobilov.
Štatistiky hovoria, že cena elektromobilov išla o 11% dole oproti minulému roku. Napríklad model Nissanu Leaf sa dá u nás objednať už od 22 000 € po zohľadnení štátnej dotácie a jeho nová generácia, ktorá ponúkne dojazd už na úrovni 400 km by sa mala pohybovať cca. na rovnakej cenovej úrovni.
Servis elektromobilu
Bežná kontrola elektromobilu zahŕňa kontrolu pneumatík a doplnenie vody do ostrekovačov. Okrem kontroly brzdného systému sa odporúča skontrolovať geometriu kolies a výmenu brzdovej kvaliny raz za 4 roky. Nemusíte meniť žiadne filtre, chladiace kvapaliny, palivový olej, olej v prevodovky, či sviečky. Elektromotor je oveľa jednoduchší ako spaľovací motor, a tým aj jeho údržba je oveľa lacnejšia.
Podľa výpočtu, ktorý priniesol portál eautoportal sa celkové servisné náklady za 10 rokov pre elektromobil Nissan Leaf pohybovali na úrovni 300 €. To je suma, ktorú bežne zaplatíte pri ročnej priehliadke vozidla so spaľovacím motorom a predstavuje výraznú úsporu, ktorú treba určite zohľadniť.
Navyše rekuperatívny brzdný systém zabezpečuje to, že brzdy sa opotrebúvajú menej a tým pádom nie je potrebné ich meniť ako pri tradičných automobiloch pri cca. 100 000 km. Toto prinesie ďalšie úspory.
Ďalšou výhodou jazdenia na aute poháňanom elektrinou je nezávislosť od ropného trhu a jeho výkyvov, keďže elektrina je produkovaná na Slovensku a dokonca za pomoci fotovoltaického ostrovného systému si ju dokážeme vyrobiť aj doma.
Čím viac najazdíme na elektromobile tým viac ušetríme nie len našu peňaženku, ale aj životné prostredie nakoľko elektromobil má nulové emisie. Len pre porovnanie priemerná spotreba Nissanu Leaf je 17 kWh na 100 km, čo pri nákladoch na elektrinu vychádza na úrovni okolo 2 €. Predpokladajme, že najazdíme za 10 rokov 150 000 km. Náklady na "palivo" nás pri elektromobile výjdu na 3 000 € a pri dieslovej variante pri spotrebe 6 litrov na 100 km na úrovni cca. 10 300 €, čo je ďalšia nemalá úspora. Kalkulácia je len ilustračná a každý z vás si môže do výpočtu dosadiť vlastné parametre.
Ďalšími úsporami sú určite možnosti, ktoré zatiaľ ponúka len zahraničie a sú nimi napríklad parkovanie zadarmo v mestách.
V neposlednej rade nezabúdajte na to, že do konca roku 2017 je stále platná aj štátna podpora na kúpu elektromobilov a to vo výške 5 000 €.
zdroj: eautoportal, nissan