top of page

Nabíjanie elektromobilov

PRINCÍP NABÍJANIA

Princíp nabíjania elektromobilu je veľmi jednoduchý. V prípade, že nabíjate elektromobil doma máte dve možnosti. Buď využiteje štandardnú zásuvku na 230V, alebo si môžete zakúpiť wallbox ("nástenná nabíjačka napojená na sieť"). Ďalšou možnosťou je nainštalovať si do domu trojfázovú zásuvku (400V-16A-11kW / 400V-32A-22kW), ktorá skráti nabíjania na šesť či tri hodiny. V prípade externého nabíjania máte možnosť využiť nabíjaciu stanicu, ktorá však musí byť kompatibilná s nabíjacím portom elektromobilu.

NABÍJACIE PORTY ELEKTROMOBILOV

Elektromobily môžu byť vybavené nabíjacím portom typu:

  • Type 2 (hovorovo Mennekes, podľa jeho výrobcu) - tento typ je od roku 2013 európskym nabíjacím štandardom. Nájdete ho napr. v elektromobiloch Tesla.

  • CCS (Combo Charging System) - kombinovaný systém nabíjania, ktorý podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) aj striedavým prúdom (AC). Je odvodený z konektorov typu SAE J1772 a Type 2. Tento štandard podporujú automobilky ako napr. Volkswagen, BMW, Hyundai a iné.

  • CHAdeMO - tento štandard podporujú japonské automobilky Nissan, Mitsubishi, Subaru a Toyota.

Nabíjacie porty elektromobilov
Zdroj: Auto Bild

Kompatibility nabíjacích staníc a elektromobilov sa nemusíte obávať, nakoľko v dnešnej dobe Vás palubné počítače, či mobilné aplikácie dokážu informovať a nasmerovať k stanici, ktorá je plne kompatibilná s Vašim elektromobilom. Ak však plánujete dlhšiu cestu a chcete nabíjaním stráviť, čo najkratší možný čas, v tomto prípade je pre vás vhodným riešením naplánovať si trasu tak, aby ste mali k dispozícii kompatibilné rýchlonabíjacie stanice.

Zdroj: Nissan

RÝCHLOSŤ NABÍJANIA

Rýchlosť nabíjania záleží od viacerých faktorov ako výkon nabíjacieho zdroja (wallbox, domáca zásuvka, ...), výkon palubnej nabíjačky, typ prúdu (jednosmerný, striedavý), nabíjacích schopností batérie a taktiež od jej kapacity.

NABÍJANIE NA NABÍJACÍCH STANICIACH

V  prípade nabíjania na nabíjacích staniciach  je podstatný výkon stanice a schopnosti batérie prijímať tento výkon. Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým (AC).

Jednosmerným prúdom sa batéria elektromobilu nabíja priamo. Výkon takýchto nabíjačiek sa pohybuje od 44 kW vyššie. V takomto prípade už hovoríme o rýchlonabíjaní. Rýchlonabíjačky dokážu nabíjať rýchlosťou od 100 (CHAdeMO) do 540 km/h (Tesla Supercharger). Tieto hodnoty vyjadrujú, aký dojazd v km získate za hodinu nabíjania. Pri súčasných rýchlonabíjacích staniciach vieme nabiť batériu na 80% už za 20 minút. Napríklad pre Nissan Leaf môžete za 30 minútové nabíjanie dosiahnuť dojazd 120 až 160 km.

Na to, aby sme dokázali využiť plnohodnotný nabíjací výkon nabíjacej stanice, musí byť batéria elektromobilu schopná takýto výkon prijať. Ak na to nie je stavaná, palubný systém elektromobilu prispôsobí výkon nabíjania tak, aby nedošlo k poškodeniu batérie.

Striedavým prúdom sa batéria nabíja sprostredkovane cez palubnú nabíjačku elektromobilu, ktorá je nainštalovaná priamo vo vozidle. Striedavý prúd z nabíjacej stanice prechádza palubnou nabíjačkou elektromobilu, ktorá ho mení na jednosmerný prúd, pretože batéria sa dá nabiť len jednosmerným prúdom. Ide v podstate o praktickejšiu domácu zásuvku resp. wall box.

DOMÁCE NABÍJANIE ELEKTROMOBILU

Pri nabíjaní cez štandardnú 1-fázovú domácu zásuvku nabíjame výkonom 3 až 3,7 kW. Toto nabíjanie je veľmi pomalé (14km/h) a za 10 hodín nabíjania získame dojazd len okolo 140 km. Preto je vhodné si zriadiť pred domom alebo v garáži 3-fázovú 16A-400V zásuvku, čo by nemal byť vo väčšine domov žiadny problém. Takáto zásuvka dokáže nabíjať výkonom 11 kW, čiže na úrovni 50 km/h. Takýto výkon vám postačí na nabitie každého elektromobilu počas noci. Pri 3-fázovej 32A 400V zásuvke sa výkon zdvojnásobí

Praktickejšou aj estetickejšou náhradou domácej zásuvky je wall box, ktorý sa inštalujú na stenu. Ich kábel zasuniete do nabíjacieho portu elektromobilu a nabíjate. Ich výkon záleží od výkonu elektrickej siete - do 22 kW

AC_nabijacka.png

TYPY NABÍJACÍCH STANÍC

Nabíjacie stanice delíme na dva základné typy. Nabíjacie stanice, ktoré nabíjajú batériu priamo jednosmerným prúdom alebo tie ktoré nabíjajú striedavým prúdom, sprostredkovane pomocou palubnej nabíjačky.

Jednosmerné nabíjacie stanice môžu mať výkon od 44 do 145 kW. Pri striedavých sa výkon pohybuje väčšinou od 11 do 22 kW

Rýchlonabíjacie stanice ako jeden z najdôležitejších faktorov pre rýchlosť nabíjania elektromobilov, ale i pre rozvoj samotnej elektromobility. Vývoj ide do preto a už sa pripravujú na trh ultravýkonné nabíjacie stanice ktoré ponúknu výkon od 350 kW vyššie. Určite sa nebudeme v blízkej budúcnosti čudovať ak elektromobil budeme schopní nabiť za 5 až 10 minút.

AKO NABÍJAŤ ELEKTROMOBILY NA NABÍJACÍCH STANICIACH

Na to aby sme mohli využívať nabíjacie stanice, je vo väčšine prípadov nutné vybavenie identifikačnej RFID karty u správcu nabíjacích staníc. Pred spustením nabíjania sa musí majiteľ prostredníctvom karty autorizovať. Ak je nabíjanie spoplatnené, priradí softvér nabíjačky nabíjacie služby k účtu zákazníka. Taktiež však existujú bezplatné nabíjacie stanice, kde sa netreba ani autorizovať. Pri nabíjaní elektromobilov Tesla na nabíjačkách Supercharger zase stačí, keď si zapojíte nabíjací kábel do portu elektromobilu a nabíjačka sama dokáže identifikovať vozidlo a priradiť ho k účtu majiteľa. 

Pre "komunikáciu" s nabíjacou stanicou Nikola zase stačí, ak si stiahnete aplikáciu Polyfazer do svojho mobilu a máte k dispozícii komplexné informácie a prehľad o nabíjaní elektromobilu.

NABÍJACIE STANICE NA SLOVENSKU

Slovensko je pokryté nabíjacími stanicami veľmi slušne. V dnešnej dobe už nie je vôbec žiadny problém prejsť na elektromobile z Bratislavy do Košíc, pričom väčšine elektromobilov už stačí počas tejto trasy jedno nabitie napríklad na strednom Slovensku vo Zvolene, čo pri rýchlonabíjacej stanici bude trvať približne ako posedenie pri jednej kávičke.

MAPY NABÍJACÍCH STANÍC NA SLOVENSKU

Najpodrobnejšiu mapu na slovensku nájdete na webe nabky.com. Obsahuje nielen nabíjacie stanice typu DC, ale všetky známe verejné zásuvky (AC).

 

Zdroj: eautoportal

bottom of page